דף הבית
נושאים כלליים

קניית דומיין




קניית דומיין כהגנה על המותג

חברות רבות נוהגות לקנות מספר רב של דומיינים לכל מוצר חדש שהן מפיצות בעוד חברות אחרות מקלות בכך ראש ומקוות שאף אחד לא ינסה לנצל את שם המותג שלהם לרעה. המקרה של חברת Activision , אחת מיצרניות משחקי הוידאו הגדולות בעולם ממחיש דווקא את ההיגיון שבדרך הראשונה:

מספר חודשים לפני השקת אחד מהמשחקים המבטיחים ביותר של 2011, Modern Warfare 3, גילו ב– Activision כי חבורה של אוהדי החברה המתחרה (Electronic Arts) שלה מוצר מתחרה בשם Battlefield 3, העלו אתר שנאה בכתובת דומיין modernwarefare3.com. האתר הסביר לגולש למה אסור לו בשום פנים ואופן לרכוש את המשחק של Activision ולמהBattlefield 3 הוא מוצר הרבה יותר טוב.

לשמחתה של Activision, בית המשפט קבע כי מחזיקי הדומיין יעבירו אותו לבעלותה מכיוון שמדובר בהטעיה, אך מקרים אחרים לא מסתיימים תמיד בצורה קלה ופשוטה כל כך, במיוחד אם לבעל המותג (או השם) המנוצל לרעה אין את האמצעים להיכנס למאבק משפטי גם אם הסיכוי שינצח במשפט גדולים.

בדיוק מסיבה זו, כל כך חשוב להגן על שם המותג או אפילו השם שלכם באמצעות קניית דומיין או אפילו מספר דומיינים כך שאף אחד אחר לא יכול לחטוף אותם מתחת לאף שלכם ולהכפיש אתכם ברבים. כמובן שככל שתהיו יותר מוכרים וידועים בציבור, כך הסיכוי שמישהו ירצה להתנכל לכם יגדל.


טיימינג זה הכול

בהקשר של קניית דומיינים להגנה , אחד הדברים החשובים ביותר הוא התזמון : אם החלטתם להגן על עצמכם עד הסוף וברצינות הראויה, מוטב כי תרכשו את כל הצירופים הרלוונטיים בבת אחת. כאשר מחיר הדומיין בארץ עומד על69 ₪ לשנה בלבד, הרבה יותר משתלם לקנות ארבעה או חמישה דומיינים מאשר שתיווצר לכם עוגמת נפש מאוחר יותר.

ישנם כאלו אשר קונים דומיינים מספר שנים מראש גם אם הם אינם מתכוונים להקים עליהם אתר בזמן הקרוב. כל עוד הדומיין נמצא בבעלותכם, אף אחד לא יוכל להפנות אותו לאתר אחר, אלא אם כן הוא יצליח לפרוץ לתוך החשבון שלכם אצל רשם הדומיינים (וזו הסיבה שמומלץ לקבוע סיסמה חזקה שתהיה שונה מהסיסמה לדואר האלקטרוני למשל).


יישוב סכסוכים

גם כאשר מישהו כבר מצליח לקנות דומיין המקושר אלינו, אם בטעות (שם החברה שלו דומה( ואם מתוך כוונת זדון אמיתית , אפשר עדיין לנסות וליישב את הסכסוך מבלי להגיע לכותלי בית המשפט. זאת באמצעות יישוב מחלוקת דרך איגוד האינטרנט העולמי או אחת מהשלוחות שלו (בארץ – איגוד האינטרנט הישראלי).

האיגוד בוחן כל מקרה לגופו ומחליט האם יש מקום להעביר את הבעלות על הדומיין מאדם לאדם. אחד המקרים המפורסמים בארץ היה של הדומיין google.co.il שבסופו של דבר הועבר לאחזקתה של חברת גוגל. בהקשר של פתרון סכסוכים, כדאי לדעת שהאיגוד אינו מבחין בין דומיין באותיות עבריות ובין דומיין הכתוב בלעז כל עוד יש סיכוי סביר להטעיה, כל שלא תוכלו להגן על עצמיכם בטענה כי הדומיין לא דומה לדומיין המקורי.

יתר על כך, מכיוון שבארץ אי אפשר לבצע רישום דומיין בצורה אנונימית, הרי שבדרך כלל לא תהיה לכם בעיה להגיע אל מי שרכש את הדומיין בפועל. לעיתים הוא יתחבא מאחורי שם של חבר או קרוב משפחה, אך אלו מקרים נדירים יותר שבארץ בקושי נתקלים בהם.