דף הבית
נושאים כלליים

לקויות למידה




לקויות למידה – כיצד להתמודד איתן?

אנו שבים ושומעים שוב ושוב את המושג: לקויות למידה, הן בהקשר של ילדים קטנים אשר לומדים בבתי הספר היסודיים, שומעים גם על בני נוער אשר לומדים בבתי הספר התיכוניים, וגם לא מעט בהקשר של אנשים בוגרים אשר כבר נמצאים בתוך בשוק העבודה. חשוב להסביר כי לקויות למידה הן קשיים התפתחותיים הבאים לידי ביטוי בפגיעה ביכולת ללמוד קרוא וכתוב וחשבון.

לקויות למידה מעכבות את הילד בהתפתחותו ולדבר יש השפעות חברתיות ולימודיות גדולות. חשוב להבין כי לקויות למידה הן אינן פועל יוצא של מנת משכל או אינטליגנציה נמוכה מהרגיל ולכן כל כך קשה לילדים בעלי לקויות למידה שונות. בין לקויות למידה שנפוצות בקרב ילדים ובני נוער ניתן למנות את הדיסלקציה, דיסגרפיה ודיסקלוקיה. בעיות כמו קשב וריכוז, המשגה, בעיות בדיבור ובקריאה, בכתיבה, בחישובים מתמטיים בסיסיים וכדומה. הדרך להתמודד עם לקויות ל מידה אלה היא באמצעות אבחון וטיפול.

אבחון לקויות למידה בגיל הרך

כאשר ההורים או הגננת חשים כי לילד מסויים יש לקויות למידה יש לפנות עם המלצת הגננת לפסיכולוג של הרשות המקומית או לצוות של ממומחים התפתחותיים כדי שיעשו לו אבחנה. גילוי מוקדם של לקויות למידה עשויים להקל על הילד באופן משמעותי בהמשך הדרך.

אבחון לקויות למידה בבית הספר היסודי

במידה ולא הצלחתם לעלות על לקויות למידה של הילד בגיל הגן ואתם מזהים אפשרות ללקויות כאלו בגיל בית הספר היסודי יש להפנות את הילד למורה המחנך שיודע לבצע התערבות חינוכית כדי לאשר את החששות שלכם. בבית הספר יקבל המחנך עזרה מהצוות המקצועי ובמקרה הצורך יישלח הילד לייעוץ ואיבחון בשירות הפסיכולוגי של הרשות המקומית כדי שיעשה מבחנים דידקטיים.

אבחון לקויות למידה בחטיבת הביניים

כאשר הילד מעורר חשד של לקויות למידה החל מכיתה ז' ואילך על ההורים מוטלת האחריות לקחת את הנער לאבחון באופן פרטי. הרשויות המקומיות עוזרות למשפחות מעוטות יכולת או דלות אמצעים במימון האיבחון גם בגיל זה. בכל מקרה מומלץ לנסות ולגלות את הדבר בגיל כמה שיותר מוקדם.